2012

Helt jäkla galet! Det är nu 2012.. Fasen vad 2011 gick fort, och mycket hann man med. Men nu är det nya tag, nya möjlihgeter, nya mål.. Yay! Detta ska bli ett bra år!

Nyår firades med min fina kompis! Först fin middag hos mig sedan drog vi ner till Ystad för andra trevligheter. Blev verkligen en lyckad kväll. Tack underbara E! Saknar dig!

Nu är det dags för mig att sova. 1 timmes sömn blev det för mig inatt/i morse.. Och imorgon bär det ju av till England igen. Ser verkligen fram emot det. Har saknat familjen och vännerna där över!

Godnatt!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Här lyser du med din frånvaro, som vanligt :P hahahahahahhahaha. Nu får du snart skriva , har ju varit där nästan en vecka nu :P

2012-01-06 @ 17:03:44
Postat av: Ylva

Hej Amanda!



Såg din kommentar på min blogg, och kan verkligen rekommendera dig att komma hit till Kanada! Jag var au pair i England för ett år sedan, och även om jag hade det bra där så har jag det 1000 gånger bättre här! I England finns mycket historia och kultur, Kanada är ett relativt nytt land så det finns inte så mycket gamla byggnader här, men så mycket annat! Kanada är ett fantastiskt land, med en otrolig natur! Här finns hav, berg, stora städer, små byar, snö, palmer, stränder och skidbackar. Allt man kan önska sig! Kanadensarna är så vänliga, och allt är så mycket mer spännande här i Nordamerika än i Europa! Största skillnaden mellan att vara au pair i Kanada och England är nog visum-frågan. Tänk på att det är svårt att få ett giltigt visum för att arbeta med barn i Kanada, om du inte har en childcare-examen eller har jobbat på en skola i typ 6 månader. Men att man alltid kan ansöka om ett experience canada-work permit giltigt för ett år, man behöver ju inte berätta att man kommer jobba med barn, det är så de flesta av mina vänner här har gjort. Några är också här på turistvisum, men då får man bara stanna i 6 månader, och måste sedan åka hem till sverige igen innan man kan komma tillbaks för ytterligare 6 måndader (om du nu vill stanna i ett år). En annan sak som är lite jobbig är tidsskillnaden, det skiljer 9 timmar här från Vancouver till Sverige, och 6 timmar om du bor i östra Kanada. Det är svårt att prata med vänner och familjen i Sverige spontant, man måste ofta boka in Skype-dates. Inte ett så stort problem kanske, men alltid något att tänka på när man väljer land. Annat att tänka på är att man behöver fixa internationellt körkort (en översättning av ditt svenska) innan du kommer, om du planerar att köra bil här. Och en reseförsäkring, här gäller inte samma regler som i Europa så en försäkring är viktig!



Jag hoppas att du hittar en bra familj här i Kanada, och att du kommer trivas lika bra som jag gör!



Ha det bäst, och hör av dig om du undrar något annat!



Ylva

2012-01-09 @ 06:22:14
URL: http://aupairylva.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: